OBS: kan afvikles i to varianter:
1. variant: Hverdagen i Zoo
Vi besøger nogle af dyrene i haven – gerne udvalgt efter lærerens eller klassens ønsker. Den guidede tur giver blandt andet svar på, hvad en dyrepasser laver; hvorfor zoo ser ud som den gør; og om dyrene har det godt i zoo.
Klassetrin: 2. - 10. klasse
Varighed: 45 minutter - 1 time
Relevans for Fælles mål:
”Eleven har viden om dyr, planter og svampe”
”Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Undersøgelse, N/T)
”Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Modellering, N/T)
”Eleven har viden om naturområder”
”Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden”
”Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Perspektivering, N/T)
2. variant: Zoo som virksomhed
Et virksomhedsbesøg er en mulighed for at lære, hvad en moderne zoologisk have arbejder med. Vi går en tur i Zoo, mens vi fortæller om havens historie, økonomi, miljøpolitik, dyrevalg, formål og værdier.
Klassetrin: 7. klasse - videregående uddannelser
Varighed: 1½ time
Relevans for Fælles mål:
”Eleven har viden om naturområder”
”Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden”
”Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Perspektivering, N/T)
”Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer”, ”Eleven har viden om biodiversitet”, ”Eleven har viden om naturforvaltning”
(Fælles mål efter 9.kl., biologi)