2. Hverdagen i Zoo / Zoo som virksomhed
Kan afvikles i to varianter:
1. Vi besøger nogle af dyrene i haven – gerne udvalgt efter lærerens eller klassens ønsker. Den guidede tur giver blandt andet svar på:
Hvad laver en dyrepasser? Hvorfor ser zoo ud som den gør? Og har dyrene det godt i zoo?
Klassetrin: 1. - 10. klasse
Varighed: 45 minutter - 1 time
Fælles mål:
”Eleven har viden om dyr, planter og svampe”
”Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Undersøgelse, N/T)
”Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Modellering, N/T)
”Eleven har viden om naturområder”
”Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden”
”Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Perspektivering, N/T)
2. Et virksomhedsbesøg er en mulighed for at lære, hvad en moderne zoologisk have arbejder med. Vi går en tur i Zoo, mens vi fortæller om havens historie, økonomi, miljøpolitik, dyrevalg, formål og værdier.
Klassetrin: 7. klasse - videregående uddannelser
Varighed: cirka 1½ time
Relevans for Fælles mål:
”Eleven har viden om naturområder”
”Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden”
”Eleven kan beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt”
(Fælles mål efter kompetenceområde, Perspektivering, N/T)
”Eleven har viden om biologiske, geografiske og fysisk-kemiske forholds påvirkning af økosystemer”, ”Eleven har viden om biodiversitet”, ”Eleven har viden om naturforvaltning”
(Fælles mål efter 9.kl., biologi)